Aanmelden

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Registreren

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Bedankt voor het registreren bij Omron

Een e-mail om de registratie van uw account te voltooien is verstuurd naar

Terug naar de website

direct toegang krijgen

Vul hieronder uw gegevens in en ga direct naar de content op deze pagina

Text error notification

Text error notification

Checkbox error notification

Checkbox error notification

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Hartelijk dank voor uw belangstelling

U hebt nu toegang tot De drie belangrijkste uitdagingen die moeten worden overwonnen in de automobielindustrie

Een e-mail ter bevestiging is verzonden naar

Ga naar pagina

Hier of direct toegang krijgen om dit document te downloaden

Industry 4.0

EV-transitie eenvoudig gemaakt: de drie belangrijkste uitdagingen die moeten worden overwonnen in de automobielindustrie

Gepubliceerd op 23 november 2023 in Industry 4.0

De overgang naar elektrische voertuigen, is een uitdagende weg voor autofabrikanten. Gevestigde bedrijven die van oudsher voertuigen met verbrandingsmotoren produceerden, betreden nu een geheel nieuw terrein van voertuigplatforms. Laten we de belangrijkste uitdagingen onderzoeken waarmee de productie van elektrische voertuigen te maken heeft en de nieuwste innovatieve oplossingen verkennen die er in de toekomst aankomen.

Zorgen voor voldoende ruimte om de nieuwe voertuigen te bouwen

Naarmate de productie van elektrische voertuigen (EV's) nieuwe platforms introduceert, worden fabrikanten geconfronteerd met de complexe uitdaging van de capaciteit van de fabriek. Er kunnen extra stations worden toegevoegd aan productielijnen om plug-in hybride voertuigen te produceren, aangezien zij een aantal overeenkomsten hebben met de productielijnen voor voertuigen met verbrandingsmotor.

Voor bedrijven die volledig elektrische voertuigen (BEV's, Battery Electric Vehicles) produceren, is het hergebruik van bestaande lijnen geen optie vanwege de geheel andere voertuigstructuur. Zij zouden een speciale fabriek moeten opzetten op basis van de verwachte productievolumes, of een gespecialiseerde lijn binnen een bestaande faciliteit voor BEV's inrichten.

Het goede nieuws is dat automatisering een oplossing biedt om het ruimtegebruik te optimaliseren, waardoor autofabrikanten de efficiëntie kunnen maximaliseren zonder dat er nieuwe faciliteiten nodig zijn. Automatiseringsoplossingen kunnen het gebruik van vloerruimte aanzienlijk verbeteren door het mogelijk te maken onderdelen op te slaan op manieren die voor een mens moeilijk te realiseren zijn.

Opleiding van het personeel voor de toekomst

De invoering van nieuwe voertuigplatforms in het tijdperk van elektrische voertuigen (EV's) vereist verschillende productieprocessen, wat een aanzienlijke kapitaalinvestering betekent. Veel fabrikanten blijven traditionele verbrandingsmotoren produceren, wat de complexiteit en de kosten verhoogt, maar dat is noodzakelijk gezien de huidige markttrends.
 
Hoewel het uitbesteden van de accucomponent een optie kan zijn, geven de meeste grote autofabrikanten de voorkeur aan interne productie van essentiële elementen, zoals verbrandingsmotoren, voor schaalbaarheid en kwaliteitscontrole. Naarmate het duidelijk wordt dat EV's er zullen blijven, zullen grote EV-autofabrikanten minder afhankelijk willen zijn van externe leveranciers voor zo'n kritiek voertuigelement.
 
Een andere uitdaging is om aan de vraag te voldoen. Het vinden van voldoende werknemers is al moeilijk genoeg en bovendien is het noodzakelijk om zowel nieuwe als bestaande werknemers speciale training te geven, met name voor toepassingen met hoogspanningskabelaansluitingen.
Automatisering en flexibele productieoplossingen kunnen helpen om werknemers vrij te maken van taken die geen toegevoegde waarde hebben, zodat ze zich kunnen richten op omscholing. Autonome mobiele robots (AMR's) kunnen bijvoorbeeld de taak overnemen van het ophalen van onderdelen uit de schappen, zodat werknemers geen tijd meer hoeven te verspillen aan het afleggen van lange afstanden om de onderdelen handmatig op te halen.

Inschatting van de vraag naar de nieuwe voertuigen

Omdat elektrische voertuigen relatief nieuw zijn op de markt, mist de automobielindustrie historische gegevens die een betrouwbare schatting mogelijk kunnen maken van het jaarlijkse productievolume dat nodig is om te voldoen aan de vraag van de consument naar een bepaald EV-model. Als gevolg daarvan zijn deze schattingen in dit stadium meer een gefundeerde gok.

Dit betekent dat de productielijnen van EV-bedrijven zeer schaalbaar en flexibel moeten zijn. Wat zou kunnen beginnen als een productie van kleine aantallen zou plotseling kunnen stijgen qua vraag. Die vraag zou dan heel snel kunnen pieken. Dergelijke snelle verschuivingen kunnen vragen om een nieuwe gereedschapsuitrusting en een investering in meer mankracht, een nieuwe ruimte speciaal voor het nieuwe voertuig, of al het bovenstaande.

Flexibele productieoplossingen zijn ontworpen om de kosten en uitvaltijd die gepaard gaan met de overschakeling van voertuigen te minimaliseren, innovatie te beheren en tegelijkertijd te blijven voldoen aan bestaande behoeften, en bedrijven te helpen concurrerend te blijven in een snel veranderende markt. Dit aanpassingsvermogen stelt automobielbedrijven in staat om concurrerend te blijven in een zich snel ontwikkelende markt. Collaborative robots kunnen bijvoorbeeld eenvoudig worden aangepast aan een verscheidenheid aan taken, waardoor het wisselen van apparatuur tot een minimum wordt beperkt.

De productie van elektrische voertuigen werd vroeger gezien als een verre mogelijkheid, maar dat is niet langer het geval. Nu de belangrijkste spelers in de branche samenwerken om betaalbare en efficiënte elektrische voertuigen te ontwikkelen, onderscheidt OMRON zich als toonaangevende leider op het gebied van industriële automatisering. Volgens Reuters zal de markt voor EV-accucomponenten naar verwachting in 2030 $ 250 miljard bedragen. Autofabrikanten moeten nu de uitdaging aangaan om aan de toenemende vraag te voldoen en tegelijkertijd innovatie te stimuleren. Ontdek in onze whitepaper de waardevolle inzichten over hoe u uw processen kunt optimaliseren om aan deze groeiende vraag te voldoen.

Neem contact met ons op voor meer informatie

Neem contact op met Omron-specialisten

Hebt u vragen of wilt u persoonlijk advies? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.
  • Omron Europe

    Omron Europe