ŠKODA AUTO gebruikt volledig autonome LD transportrobot in fabriek in Vrchlabí
De autonome robot is onderdeel van de voortdurende verbeteringen van de werkveiligheid in Vrchlabí en helpt om risico's tijdens werkzaamheden te minimaliseren. Het herkent naast andere voertuigen en stilstaande obstakels ook mensen die in zijn pad lopen.
- Een volledig autonoom transportsysteem transporteert onderdelen tussen het mechanische meetcentrum en de verwerkingsmachines
- Een rondleiding is alles wat de robot nodig heeft om zijn route en omgeving te begrijpen
De Tsjechische autofabrikant gebruikt een volledig autonome, zelflerende transportrobot van Omron in hun onderdelenfabriek in Vrchlabí. Deze robot kan obstakels langs zijn route door de fabriek herkennen, en informatie over zijn omgeving gebruiken tijdens het plannen van de route. Indien nodig past hij zijn route aan zodat hij altijd zo snel mogelijk op zijn bestemming arriveert. Hij draagt bovendien bij aan de veiligheid op de werkvloer en de efficiëntie van de transportprocessen in de fabriek.
"Het was een bewuste keuze om de eerste volledig autonome robot voor ŠKODA AUTO in te zetten voor de fabriek in Vrchlabí. Hiermee benadrukken we nogmaals hoe belangrijk deze fabriek is als ultramoderne, hightech locatie," aldus Michael Oeljeklaus, bestuurslid voor Production and Logistics bij ŠKODA AUTO. "Met het nieuwe transportsysteem zetten we de constant technologische innovaties voort in onze fabriek, in overeenstemming met Industry 4.0," voegde Oeljeklaus toe.
In één rit kan de LD mobiele transportrobot van Omron een last van tot wel 130 kg dragen, en hij kiest de juiste paden volledig autonoom. In tegenstelling tot traditionele geautomatiseerde transportsystemen, is er geen geleiding nodig in de vorm van inductielussen, magnetische strips of reflectoren. Om de route te leren hoeft het voertuig maar één keer tussen de stations te worden geleid, via een tablet of joystick. Hierbij registreert de robot de omgeving, maar ook de wijzigingen in de omgeving, volledig autonoom en past zijn route indien nodig aan.
De robot gebruikt geavanceerde, supermoderne technologie om te navigeren: met sensoren en laserscanners herkent de robot voertuigen en vaste obstakels, maar ook mensen die in zijn pad lopen. Het besturingssysteem berekent de aanrijdsnelheid en detecteert of er een botsing gaat gebeuren. In dat geval stopt de robot zelf of wijkt uit. In tegenstelling tot andere systemen die bij ŠKODA AUTO worden gebruikt, past het onmiddellijk zijn route aan op basis van informatie uit de omgeving, zonder tussendoor te hoeven stoppen. Als de volledig autonome robot detecteert dat het regelmatig obstakels tegenkomt op een bepaald punt op zijn route, zal hij de route permanent aanpassen. Indien nodig kan het elektrisch aangedreven systeem alle bestemmingen in de 16.000 m2 grote Vrchlabí-fabriek bereiken.
De robot voltooit 120 ritten per dag met een totale afstand van 35 km op zijn route tussen het mechanische meetcentrum en de verwerkingsmachines. De test- en proeffases zijn al afgerond, de robot is sinds juni 2018 in dagelijks gebruik genomen.
De stijgende productieaantallen bij ŠKODA AUTO betekenen meer gebruikte capaciteit voor de fabrieken en meer verkeer in de productiegebieden. De autonome robot is onderdeel van de voortdurende verbeteringen van de werkveiligheid in Vrchlabí en helpt om risico's tijdens werkzaamheden te minimaliseren.
In de productie gebruikt ŠKODA AUTO steeds meer de technologie van Industry 4.0, zoals samenwerkende robots. Deze worden gebruikt bij de productie van Direct-Shift-transmissies in de Vrchlabí-fabriek en ondersteunen de werknemers met een van de lastigste taken: het plaatsten van de actuatorzuigers. Een hanteringsrobot levert ook onderdelen aan tientallen machines en brengt lege containers terug naar het magazijn. Het uitgebreide IT-systeem 'transparante fabriek' is ook onderdeel van de werkzaamheden.